Roza och Olivers damnfood

Äntligen tillbaka/Dunderglöggen

Publicerad 2012-10-29 21:51:26 i Allmänt,

Under en tid har min dator varit trasig och på lagning, men nu är den äntligen tillbaka och jag har fått en ny härlig kamera, så nu ska jag se till att börja blogga mer tänkte jag!

I helgen var jag och min fina Maria och besökte Kiviks musteri i Skåne. Det var riktigt fint och fick köpt lite smarrig äppelglögg och hallonkräm (jag är galen i kräm!). Men endast en liten flaska av denna goda glöggen räcker inte. Vi satte precis för första gången en sats av vår alldeles egen glögg! :D

Vår dunderglögg är lätt att göra och det behövs bara:

1 st 10 liters plasthink
5 liter svagdricka (finns i dunk på ex. Ica)
2,5 kg socker
5 st skalade, skivade råa potatisar
1 påse kryddnejlika
1 påse kardemummakärnor
1 kanelstång
en bit ca 5 cm ingerfära
ca 500 g russin
1 paket jäst

Bara att blanda ihop alla ingredienser och lägga på plastfolie i två lager som du sedan gör små hål i med en potatissticka. Nu ska det jäsa i tre veckor och blir förhoppningsvis en god glögg!

/ Oliver

Kommentarer

Postat av: Emma

Publicerad 2012-12-29 14:12:42

Hallå, pojkar och flickor, nu får ni minsann börja uppdatera! Hur ska man kunna laga någon mat när ni inte är här för att berätta hur man gör?

Postat av: Emma

Publicerad 2012-12-29 14:13:28

P.s Vi ju svälter ihjäl!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Oliver och Roza

En blogg om god mat, gött liv och goda vänner med Oliver och Roza. Vi älskar mat, god dryck och gott sällskap, så varför inte blogga om det! Oliver lagar mest vegetariskt, och ska visa att vegetarisk mat kan vara både lätt och gott, och tar gärna ett glas god öl eller gott vin till maten. Men då och då, inte minst till grillning, blir det en härligt god bit kött också. Roza, kräsen men glad, lagar mestadels kött och helst blir det kyckling eller köttfärs om hon får bestämma. Även Roza har inget emot lite öl eller vin till maten! Vi kommer även lägga upp lite härliga musiktips.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela